Cílová jízda – Netvořice 1.května 2004.

V roce 1974 jsem založil v České Třebové motoklub. Nemohlo to být ale oficiální cestou protože v motoklubech by se mohla propagovat kapitalistická technika tehdejšímu režimu nebezpečná…Už tehdy ale šla při troše šikovnosti lecjaká nařízení obcházet. Při Automotoklubu vznikl motoodbor se svým účtem. Výroční zprávy pak obsahovaly takové názvy jako zahájení, ukončení sezony, mytí dopravních značek, burza náhradních dílů, branný den. Šlo pod to schovat hodně a dokonce i získat nějakou korunu díky dotacím které do Svazarmu stát vkládal…Paradoxně ale náš motoklub byl postaven na motocyklech Jawa které by nikomu nemohly vadit, ale protože to bylo dáno celostátně nešlo to nikde..Ani moje jméno nesmělo být uváděno jako vedoucí byť jen motoodboru, bylo prostě u jediné vládnoucí strany zapsáno jako nepřátelské kvůli výrokům a činům mého táty kterého já jsem asi k tomu od plenek naváděl….( dlužno dodat že jsem se ale dobře potatil..).
Hodně jsme na motorkách cestovali v rámci socialistických zemí. Fungovali jsme vlastně jako pojízdný „fan“( tehdy také nepřátelské slovo = příznivců) klub českotřebovského stavitele špičkových motocyklů, závodníka a dobrého člověka Bohuslava ( Slávy) Vańouse ( Mistr republiky v silničních závodech motocyklů r. 1973 tř 125 ccm motocykl VAB). Dokonce v r. 1984 nám byla umožněna účast na Rallye FIM v Budapešti…
Stalo se tradicí zahajovat sezonu návštěvou výrobního závodu JAWA spojeného s exurzí a nákupem náhradních dílů. Motoklub přestál i pohnuté doby naší vlasti v r. 89 a v Č.Třebové funguje díky dobře vychovaným a zapáleným lidem dodnes. Koleje se rozjely mým přestěhováním do Jablonce nad Nisou v r. 1994( co jinýho než kvůli ženský..). Tradici návštěv jsem nepřerušil až v r. 2003! Ale ne mojí vinou. V předchozím roce 2002 se na tu akci sjelo i dost jiných motorkářů a tak zřejmě vedení usoudilo, že fandovské dotazy a některé názory jsou továrně nebezpečné a proto byly termíny návštěv odsouvány až to nebylo reálné…Pokusil jsem se nesměle na začátku letošního roku zeptat jestli můžeme letos přijet a bylo mi odpovězeno že mají mnoho starostí s novou 650, oslavami 75 výročí a Jawa cupy..
Proto po 30 letech vznikne nová tradice mého klubu a tou bude zahajování sezony cílovou jízdou spojenou s návštěvou muzea v Netvořicích(nebo později i na Konopišti..). Termín zůstane tradiční a to v sobotu poslední víkend v dubnu. Exkurzi ať si nabouchají pětikilem…
Vzhledem k tomu že se to stalo kolem 20 dubna nebylo dost času na propagaci a tak jsem se spokojil se známými jen SMS zprávami a přes net. To už jsem věděl že první otvírací den muzea je na 1 máje a pan Hájek byl připraven na to že nás kolem dvaceti přijede… Jenže začaly přicházet rány..první ta že jsem musel na noční směnu v práci, kde končím v 8 hod. Do Netvořic je to asi 170 km a to znamenalo lehnout na dálnici( což jako cestovatel moc nemusím..) a drtit. V tom případě se mi zželelo týrat takhle Jawu a sáhl jsem po jiné moto technice (dodržel jsem alespoň nejběžnější objem 350 ccm..) které by to nemělo tolik vadit. Jenže jsem se tak rozvášnil, že stejně bylo nutné zajet k pumpě. Přes to jsem zvítězil a kolem půl deváté jsem stepoval před muzeem kde byl stanoven sraz na 10 hod…V duchu jsem nadával na netrefenou deštivou předpověď počasí našich mediálních meterologů a která způsobila den před akcí lavinu telefonátů a SMS že nepřijedou. Jednu chvíli jsem si myslel že budu jediný..No ale pak se povedlo a přijeli kluci od „Rumcajze „ s tím že mu vyprdla střeva cizí technika(Cagiva) a vrátil se. Všechny nás pak překvapil když přijel později v plecháči (typoval bych to že si Martin udělil rychlostní vyjímky na celou sezonu..).
Prohlídka muzea v pohodě. Je to pohlazeníčko na duši vidět některé motorky a zavzpomínat si jak nás třeba potrápily. Kromě Jawy tu byla škála ČZ, a mopedů Stadion. Muzeum je ve vývoji a doslechl jsem se že byl sehnán vhodný objekt poblíž zámku Konopiště které bude komerčně zajímavější. Nicméně v Netvořicích to zbude alespoň v takovém rozsahu jako nyní…Chtěl jsem doplnit program o návštěvu nedalekého vojenského muzea v Lešanech. Jenže tam otvírají až první víkend v červnu..Asi patnáct kusů se demokraticky na můj návrh rozhodlo dojet do Týnce k vrátnici Jawa zatroubit si a odjet. To troubení si každý může přebrat po svém…no a pak na oběd do zámecké restaurace kde už mám zažitý motorkářský standart. Původně jsem chtěl tímto poměrně zdařilou akci rozpustit, ale byly hlasy že by to dalo ještě na Šternberk a tak jsme jeli ještě na Šternberk a tam definitivně pac a pusa a někdy příště…Tady potud všechno dobré. To špatné se stalo až mým zkratovým jednáním při „vysýpání „ fotek z digitálu do PC. Tato politováníhodná skutečnost se stává jednou za deset let a já v domnění že už je přesypáno mazácky smazal kartu. A tak všechny ty nafocené skvosty které jste mohli teď obdivovat jsem „zahodil do koše“ a ty co se mi pitvořili do objektivu taktéž. Za to se omlouvám. Napravím to tím že si muzeum zopakuji a nafotím alespoň některé motorky..Pravda bude to bez účastníků ale alespoň něco. Tak se všem omlouvám a loučím s s vámi trochu poopravenou mojí průpovídkou: Jezděte a vysypávejte digitál se zapnutou hlavou..
Tak čau někdy zase příště Zdenek Rainer
 

Zdenek Rainer     

Zpět