<<předchozí  Kdo jsme   další >>

JARDA - DUB NAD MORAVOU

    

 Snad jako každý z jawařů, tak i já jsem začal na tátově Jawě 50/555, kterou se podařilo asi měsíc po získámí řidičáku náležitě rozhodit, kdy to odnesly přední teleskopy a ráfek. Táta mi řekl, že opět musím jet a to co nejdříve. Podařilo se to spravit za odpoledne a večer jsem objem další zkušební okruh bez dalšího dohledu. Prostě tomu nechal volný průběh s tím, že to prostě musím zvládnout, pokud jsem normální. Dalším stupněm po roce byla Jawa 50/20 a před maturitou za onoho času ještě Simson S 51 Enduro. Po 25 000 km na Simsonu to beru jako jeho možné maximum, kdy se postupně začaly objevovat různé drobné, ale vytrvalé poruchy. Následovala vyšší kubatura v podobě ČZ 380/514, což byl výkonový skok a což mne jako studujícího docela vážně ruinovalo ve sféře provozních nákladů a utvrzovalo v názoru, že patřím spíše mezi ty, co se rádi jen klouzají krajinou, třeba i svižně (což copper určitě není). Tak jsem v Brně při škole absolvoval autoškolu s instruktorem cca 120kg na 350ccm panelce. Poté přišla Jawa 250/559, ale jen jako přestupní stanice pro kubaturu 350 ccm. Paradoxem bylo, že strýc, majitel ČZ 125/351 se zmínil, že by tento jeho stroj šel oživit a možná poskytnout. Po době sondování mi rodiče objetovali spoření Na zcela novou Jawu 350/640 r.v. 1992. Na této motorce jsem už definitivně ujel a postupně na ní nastřádal, podotýkám že jen se základní údržbou a bez GO, přes 70 tkm a pak šla prostě z domu, kvůli ceně GO.

 

Do měsíce byl a je doma Tramp (který byl ovšem výraznější dodo), po přestavbě i se sidecarem Velorex 562, a jezdí a jezdí. Sice vozí převážně již potomky rodiny, prostě časy tak nějak postupují a i vzniklá rodina se rozrůstá. Po jisté době vyzkoušení strojů Suzki DR 600S (6 tkm), která rezivěla i na zcela nepochopiltelných místech, nebo nová Honda NX 650 Dominator (10 tkm) nebo skutr Hero Winner 50 SLX (7tkm), později Hondy CLR 125 City Fly (11tkm) a XRV 750 Africa Twin (12tkm). Nakonec jsem si na jízdy do současného zaměstnání pořídil opět, tentokát jetou (podmínky EU fungují) Jawu 350/640 Style (tehdy asi s 12tkm). Jsem spokojen s Jawou 350, zejména ve spojení se sidecarem Velorex pro přepravu skutečně kompletní rodinky, modely 650 mne moc nenadchly, 660 se mi líbí, ale nedokážu odhadnout budoucí stav na prodeji, tak se poohlížím po něčem, pokud k tomu bude příležitost, jako je klasika Royalu Enfield, ale i to se může změnit. Motocykl a stejně tak i Jawu beru vždy jako spotřební materiál a stejně tak se k ní i chovám (nereziví, ale zase není vždy náležitě čistá a naleštěná), čili přemrštěnou částku do jakékoliv úpravy rozhodně nejsem ochoten dát. Součástí invntáře je dnes i Jawa 50/555 zachráněná před sběrnou vč. dokladů, ale tuto beru jako něco, na čem jsem "kdysi" začínal, dnes parkuje vedle ČZ 125 pod plachtou v garáži.

 

 

  

E-mail:

jméno: Jarda  přezdívka: ----  rok naroz.: 1971   moto: Jawa 350/640, Jawa 350/640-5 Tramp; Jawa 50/555, ČZ 125/351 r.v.: ------- Jawaři: Dub nad Moravou  povolání: Technik  další záliby: ----- 

Pozn. VSJ je od: Květen 2009